Friday, October 24, 2008

الحكاية والنيل


الحكايه و النيل
ده مش فلم ولا حبه غرام على ضى القمر
فوسط النيل دى حكايه شقى
كانوا ثلاثه و الثلاثه اصحاب
اتنين اخوات والثالث صاحبهم
حبيبهم تمام زى لاخوات
انا اصغرهم والكبير صاحبى
و الى مابنا اخويا مش شبهى شبه ابويا
المهم خدتنا رجلينا بعد ما صلينا العشا وضربنا العشا
عند حماده بتاع الفول مسمينه من جمال فوله وسواد سنينه
حماده ومبى ومبى زيت وبصل بس بجد فوله زى العسل ضربنا فول
وقمت رايح عالبيت جبت عده الصيد وجيت وصاحبى قام جايب سجاير فرط
مهو اصلو فاسد هو الى علمنى شرب السجاير ياعم بينا نلحق الميكروباص
وقمنا نزلنا تحت الكبرى اتمشينا شويه على رجلينا وصلنا الزمالك طلع السنانير
وجهز الطعم يا ماجد ياامير حاضر ياخويه ولع سيجارة طيب هات واعدنا نحلم ونشد فالانفاس
دلدلنا رجلينا من عالسور وراحت عقولنا فوق السحاب تعرف يا ماجد انا بكرة هبقى بيه كبير
وعندى عربيه وفيله ليها عالباب غفير يضرب سلام ساعت مروح ولا اعدى وكمان شركه كلها
موظفين متخفش ياد هشغلك عندى وانا كمان ليه فالاحلام بحلم اسافر ويطلعى جناح حمام
ارفرف اطير اعدى بحور الفقر المرير وارجع ولابس توب العز لامى واجبلها من كل غالى
وارميه تحت رجلها قام قال اخويا الدنيا سودا مهو اصله كئيب ياعم فوكك انت وهو
هتعيشوا الدور ده انت واد غريب يابنى افهم لازم تفتح عالدنيا واوعه الوهم ياخدك
قمت واخد نفس من السجارة ياعم الحق شوف السنارة وسبنى احلم واشد اللحاف
وانا ياعنى على ايه اخاف انا يابنى تعرف انا عندى حلم بجد ينفع قصه لفلم قمنا ضحكنا
وعلى فكرة ماصطدناش سمكحتى النيل مفهوش سمك ما اهونتى فأريى
امنا مشينا عالكبرى تانى ووعد منى يا نيل الامانى لامش وقولك انى جاى تانى
بجناح الحمامه وتوب العز لمى واطلعلك لسانى

0 comments: